Tutorial - Panaroma maken met smartphone

08:47 Senna 2 Comments

Laats heb ik een leuke app op mijn smartphone gedownload waarmee je snel en gemakkelijk leuke panorama foto's kan maken. Deze zo-doe-ik-dat is dus niet heel erg bijzonder, gezien de app het meeste al bepaalt en er niet veel creativiteit of techniek bij van pas komt.
 
De app heet DMD Panorama en is gratis te downloaden in de Playstore (Android) en in de Appstore voor €1,79 te koop. De Android versie is wel met reclame, maar voor 69 cent kun je een reclame-loze versie kopen.
 



Lees meer en ontdek hoe makkelijk deze app werkt!


De app is heel simpel en eigenlijk is er geen uitleg bij nodig, maar toch even een korte uitleg mocht je alvast willen weten of het iets voor je is of mocht je er toch niet helemaal uitkomen.

Allereerst moet je de app natuurlijk downloaden op je smartphone. Zoek op 'DMD Panorama' en je zult zowel de gratis als de betaalde versie vinden. De gratis app neemt 2,48 MB in beslag, daarbij komen nog de foto's die je maakt.

Ik heb de free versie en een Android toestel, het zou kunnen dat de andere net iets afwijken.

Wanneer je de app opent kun je meteen foto's gaan maken.
Je tikt op het scherm om de eerste foto te maken. Je moet wel eerst je mobiel verticaal houden, als je dit niet doet zal de app dat aangeven.

Nadat de eerste foto gemaakt is beweeg je je mobiel naar links of naar rechts. Je zult de 'jing-jang' tekentjes zien verplaatsen, daaraan kun je zie welke kant je je mobiel op moet draaien om de volgende foto te kunnen maken. Als 'jing en jang' in elkaar passen zie je een groen rondje, dan moet je even stilhouden en wordt automatisch de volgende foto gemaakt. Wat belangrijk is bij het maken van de foto's is dat je niet naar voren, naar achter, naar boven of naar beneden gaat. Dit kan de app namelijk niet verwerken en het geeft een vertekend beeld in je foto. Aan het paarse rondje kun je zien hoeveel 'graden' je al gefotogrefeerd hebt, als je hele maal rond bent (360 graden) stopt het foto's maken automatisch en kun je de panorama bekijken. Even de reclame wegklikken (kruisje linksboven) en je kunt 'rondkijken' in je foto!

Als je meerdere panorama's hebt gemaakt zie je die in een overzichtje onderelkaar, vernoemd met datum.

Er zijn ook een paar effecten waarmee je je foto's kunt maken. (icoontje rechtsonder, een soort stafje). Bij mij werkt echter alleen het sepia-effect.

Veel plezier met de app!
Groetjes Senna

 

2 opmerkingen:

  1. Dat ziet er heel goed uit, Senna. Mooi gedaan. Ik heb me nog niet zo verdiept in smartphone fotografie. Simpel omdat de tijd ontbreekt. Maar wie weet komt het er nog eens van. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruik een gratis app, Powercam, om panorama's met mijn iPhone te maken, heel handig!

    BeantwoordenVerwijderen